Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking is het vermogen om zintuigelijke informatie waar te nemen, te filteren en de verschillende informatiestukjes met elkaar te verbinden, zodat we op de juiste manier kunnen reageren op wat er om ons heen gebeurd. 
 
Sensorisch betekent zintuiglijk. De zintuigen ontvangen informatie van zowel binnen als buiten ons lichaam. We zijn in staat om belangrijke en onbelangrijke informatie van elkaar te onderscheiden, waardoor we de voor ons belangrijke informatie adequaat kunnen gebruiken. Op die manier kunnen we de hele dag door doelgerichte en doelbewuste reacties geven.
 
Onze zinuigen:
  • Gehoor (auditief)
  • Zicht (visueel)
  • Smaak/ Reuk 
  • Tast (tactiel)
  • Evenwicht (vestibulair)
  • Gewrichten en spieren (proprioceptis)
  • Inwendige organen (interoreceptoren)
Hoe herken je problemen in de sensorische informatieverwerking?
Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van zintuigelijke informatie niet zo vanzelfsprekend als bij anderen. Problemen komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar en ze zijn per kind verschillend. Ook kunnen deze problemen voorkomen naast bv. ADHD, stoornis in het autistisch spectrum of spraak/ taal problemen. 
 
Klik op onderstaande tabbladen om te lezen wat uitdagingen per zintuig kunnen betekenen voor het dagelijks leven:
  • Raakt steeds van streek tijdens verzorging bijv. douchen en tanden poetsen
  • Vermijdt lopen op blote voeten, vooral in zand of op gras. 
  • Raakt voortdurend bepaalde voorwerpen of mensen aan
  • Krimpt ineen als hij wordt aangeraakt
  • Wordt angstig als zijn voeten van de grond komen
  • Is bang voor hoogtes en om te vallen
  • Kind beweegt heel traag of juist heel snel
  • Is erg onhandig, kent zijn eigen kracht niet
  • Zoekt beweging op, zoals voortdurend rond willen draaien, bewegen of steeds vallen
  • Is snel afgeleid door dingen die hij ziet
  • Heeft een hekel aan fel licht
  • Heeft een hekel aan onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, stofzuiger of geluiden die andere kinderen maken
  • Houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid
  • Is snel afgeleid door geluiden in de omgeving
  • Kan niet werken als er achtergrond geluiden zijn
  • Lijkt niet te reageren op geluiden
  • Geniet van vreemde of harde geluiden of maakt zelf veel geluid
  • Eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/ temperatuur
  • Toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken
  • Kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen
Bij problemen in de verwerking van interoreceptoren wordt niet vaak aan prikkelverwerkingsproblematiek gedacht. Maar bij onderstaande signialen kunnen onze therapeuten ook iets voor u betekenen.
  • Moeite met aanvoelen wanneer hij/zijn moet plassen of poepen
  • Lijkt bij vallen geen pijn te voelen, hierdoor neem het kind veel risico
Als uw kind problemen in de prikkelverwerking heeft, zal hij of zij moeite hebben om gereguleerd te zijn. Ook wel ‘lekker in je vel’ zitten. Regulatie problemen uiten zich in: 
  • Kan niet goed concentreren
  • Wordt snel boos
  • Komt niet goed tot spel
  • Uw kind is hyperactief of juist heel rustig
Het SI-traject
 
Wij bieden onderzoek, behandeling en coaching aan om te kunnen begrijpen wat uw kind nodig heeft om tot een optimale ontwikkeling te komen.  Samen kijken we naar oplossingen. Daarnaast leren we uw kind, als dit nodig is, adequate strategieën aan om met zijn of haar uitdagingen om te gaan.
 
Een traject bestaat uit
  • Een anamnese/interview met ouders/kind/andere betrokkene om de hulpvraag duidelijk te krijgen.
  • Onderzoek bestaande uit; vragenlijsten, observaties (op de praktijk, thuis of op school) om te kijken hoe de sensorische ontwikkeling van uw kind verloopt.
  • Gesprek om te bevindingen te bespreken met betrokkenen en oplossingen te overwegen.
  • Verslag met adviezen
  • Evt behandel/coachingtraject